1. Home
  2. Koszty
  3. Jak dodać nowy koszt?

Jak dodać nowy koszt?

Koszt to każdy wydatek poniesiony przez firmę. Są to m.in. faktury przelewowe i gotówkowe, faktury zaliczkowe, faktury proforma, inne wydatki takie jak opłaty skarbowe, kaucje.

Dodawanie nowego kosztu do systemu odbywa się z poziomu modułu Koszty. W celu otwarcie formularzu dodawania nowego kosztu należy:

  • otworzyć menu znajdujące się z lewej strony aplikacji,
  • kliknąć w pozycję Koszty (rozwinie się lista),
  • kliknąć w pozycję Koszty,
  • na nowo otwartej stronie nacisnąć przycisk Dodaj.
Otwarcie formularza nowego kosztu.

Formularz kosztu składa się z części na dane (lewa strona) oraz z części na załącznik (prawa strona).

Formularz nowego kosztu.

Część z danymi przedstawia następujące pola.

  • Numer dokumentu, pole wymagane.
  • Typ dokumentu, pole wymagane, dostępne wartości to:
    • faktura VAT (skrót: FV),
    • faktura pro forma (skrót: FP),
    • faktura zaliczkowa (skrót: FZ),
    • inny koszt (skrót: Inny) – na przykład opłaty skarbowe, kaucje, czynsz i inne opłaty bez faktury,
    • faktura korygująca (FK).
  • Metoda płatności, pole wymagane, dostępne wartości to:
    • przelew,
    • gotówka.
  • Kontrahent, pole wymagane. Istnieje możliwość wyboru kontrahenta z listy wpisując jego numer NIP lub nazwę. W przypadku braku kontrahenta w bazie należy go dodać klikając „Dodaj”.
  • Data sprzedaży
  • Data wystawienia
  • Data wpływu, pole obliczane automatycznie na podstawie daty wystawienia. Istnieje możliwość ręcznej modyfikacji jego wartości.
  • Okres księgowy, pole obliczane automatycznie na podstawie daty wpływu. Istnieje możliwość ręcznej modyfikacji jego wartości. Przedstawia on miesiąc, w którym powinien zostać ujęty koszt.
  • Termin płatności
  • Data płatności, zostanie przeliczona zgodnie ze wzorem: data wystawienia + wybranym terminem płatności.
  • Stawka vat, pole wymagane, określa stawkę vat, która powinna zostać zastosowana dla dokumentu. Istnieje możliwość określenia kilku różnych stawe VAT dla pojedynczego dokumentu.
  • Netto, pole wymagane, wartość netto objęta daną stawką VAT.
  • Vat, pole wymagane, obliczane automatycznie na podstawie stawki VAT oraz wartości netto.
  • Brutto, wartość obliczana automatycznie na podstawie kwoty netto oraz kwoty VAT.
  • Waluta, system umożliwia dodanie kosztu w walucie PLN, EUR, USD, TZS. Wybranie innej niż PLN aktywuje pole „Kurs”. Pozycje na fakturze zostaną przeliczone zgodnie z wpisanym kursem.
  • Kurs, jest to kurs wymiany pomiędzy walutą kosztu a walutą systemową. W przypadku, gdy koszt zdefiniowany jest w walucie systemowej, kurs ten jest ustawiany na 1,0000.
  • Tagi, opcjonalna lista tagów przypisanych do kosztu.
  • Konta bankowe, konto bankowe wskazane na dokumentcie. Numer konta powinien być podany z prefiksem określającym państwo np. PL02 1050 … (format IBAN). Gdy prefiks nie jest podany, system zakłada, że chodzi o polski numer konta. Podczas wpisywania numeru konta wyświetlona zostanie podpowiedź, jeśli numer konta dla danego kontrahenta był już wcześniej zdefiniowany.
  • Zweryfikowany, w przypadku kosztów dodanych przez pracowników firmy w ramach rozliczanych zaliczek pole to jest odznaczone. Pozwala to na sprawdzenie poprawności kosztu wprowadzonego przez pracownika nie mającego pełnego dostępu do modułu kosztów. W momencie dodawania kosztu z poziomu modułu Kosztów, pole to zawsze jest zaznaczone (koszt zweryfikowany).
  • Komentarz, opcjonalny komentarz do kosztu.
  • Korygowany dokument, pole opcjonalne, przechowuje informację na temat dokumentu, do którego odnosi się korekta. Wypełniane jedynie dla korekt dokumentów księgowych (np. korekt faktur VAT). W polu Korygowany dokument należy wpisać numer dokumentu, który koryguje faktura korygującą. W przypadku, gdy jest to kilka dokumentów należy oddzielić je przecinkiem.
Updated on 24 kwietnia, 2021

Related Articles